Person
Prof. Dr. rer. pol.Frank Piller
UniversitätsprofessorAdresse
Gebäude: 3011
Raum: B 360
Kackertstraße 7, 3. Etage
52072 Aachen
Kontakt
- WorkPhone
- Telefon: +49 241 80 93577
Persönliche Daten
Frank Piller wurde 1969 geboren und studierte Betriebswirtschaftslehre an der Universität Würzburg, wo er auch im Fachgebiet Produktionswirtschaft promovierte (1999). Anschließend war er an der TU München tätig, wo er die Forschungsgruppe „Customer Driven Value Creation“ leitete und zum Thema „Innovation and Value Co-Creation“ habilitierte. Nach Abgabe der Habilitationsschrift (2004) war er bis zum Ruf nach Aachen als Research Fellow an der MIT Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA, tätig. Seit März 2007 ist er Lehrstuhlinhaber für Technologie- und Innovationsmanagement (TIM) an der RWTH Aachen. Er ist zudem Gründungsdekan der RWTH Business School, der Weiterbildungseinrichtung der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften.
Forschungsgebiete
- Managing discontinuous business model innovation
- Digital strategies for Industrie 4.0, Additive Manufacturing, and AI-augmented Innovation
- Innovation interfaces (open innovation and customer co-creation)
- Strategies to profit from heterogeneities in demand (mass customization)
Ausgewählte Veröffentlichungen
- Barczak, G., Hopp, C. Piller, F. & Pruschak, G. (2021). How Open is Innovation Research? - An Empirical Analysis of Data Sharing among Innovation Scholars. In: Industry & Innovation. August 2021. 10.1080/13662716.2021.1967727.
- Pollok, P.; Amft ,A.; Diener, K.; Lüttgens, D. & Piller; F. (2021). Knowledge diversity and team creativity: How hobbyists beat professional designers in creating novel board games. In: Research Policy, 50 (4): 104174. 10.1016/j.respol.2020.104174.
- Salvador, F. Piller, F. & Aggarwal, S. (2020): Surviving on the Long Tail: An empirical investigation of the enablers of business models for mass customization startups. in: Long Range Planning. 53 (4): 101886. 10.1016/j.lrp.2019.05.006.
- Pollok, P., Lüttgens, D., & Piller, F. (2019). Attracting solutions in crowdsourcing contests: The role of knowledge distance, identity disclosure, and seeker status. In: Research Policy, 48 (1), 98-114.
- Pollok, P., Lüttgens, D., & Piller, F. (2019). How firms develop capabilities for crowdsourcing to increase open innovation performance: The interplay between organizational roles and knowledge processes. In: Journal of Product Innovation Management. 10.1111/jpim.12485.
- Antons, D., Diener, K., Koch, I. & Piller, F. (2017). Assessing the Not-Invented-Here Syndrome: Development and Validation of an Implicit and Explicit Measurement Instrument. In: Journal of Organizational Behavior, 38 (8), 1227–1245.
- Frank Piller, Kathrin Möslein, Christoph Ihl und Ralf Reichwald (2017): Interaktive Wertschöpfung KOMPAKT, Wiesbaden: SpringerGabler.
- Roberts, D., Lüttgens, D. & Piller, F. (2016). Mapping the Impact of Social Media for Innovation: The Role of Social Media in Explaining Innovation Performance in the PDMA Comparative Performance Assessment Study. In: Journal of Product Innovation Management, 33, 117–135.
- Kortmann, S. & Piller, F. (2016). Open Business Models and Closed-Loop Value Chains: Redefining the Firm-Consumer Relationship. In: California Management Review, 58 (3), 1–21.
- Weller, C., Kleer, R. & Piller, F. T. (2015). Economic Implications of 3D Printing: Market Structure Models in Light of Additive Manufacturing Revisited. In: International Journal of Production Economics, 164, 43–56.
- Kortmann, S., Gelhard, C., Zimmermann, C. & Piller, F. (2014). Linking Strategic Flexibility and Operational Efficiency: The Mediating Role of Ambidextrous Operational Capabilities. In: Journal of Operations Management, 32, 475–490.